23.07.2025

Najväčšia rezidenčná štvrť na Slovensku hlási úspech: Slnečnice dosiahli 96 % obsadenosť komerčných priestorov, dopyt prevyšuje ponuku

V najväčšej modernej rezidenčnej štvrti na Slovensku, bratislavských Slnečniciach, je aktuálne obsadených 96 % komerčných priestorov. Už vybudovaná komplexná občianska vybavenosť na ploche štvrtiny Auparku, ktorú projekt dlhodobo buduje, sa tak potvrdzuje nielen ako mestotvorný, ale aj ekonomicky životaschopný prvok.

Obsadenosť komerčných priestorov stabilne rastie už od začiatku výstavby projektu Slnečnice. Kým v roku 2020 bola obsadenosť komerčných priestorov na úrovni 34 %, v súčasnosti je to už 96 %.

„Nárast záujmu o komerčné priestory vnímame kontinuálne, dokonca aj počas pandémie COVID-19. Aj v tom čase zatvorilo len minimum prevádzok. Napriek tomu sa väčšina z nich dokázala obnoviť alebo nahradiť novými konceptmi. Komerčná funkcia projektu sa tak stala z okrajovej súčasti jedným z kľúčových pilierov života v štvrti,“ uvádza Michal Pauer, obchodný riaditeľ CRESCO REAL ESTATE.

Zároveň upozorňuje, že aj veľké projekty, ako sú Slnečnice, narazia na hranicu ekonomicky udržateľnej plochy obchodných prevádzok. 

Úspešný lokálny retail vyžaduje diverzifikáciu

V Slnečniciach vyrástlo ku dnešnému dňu spolu s už dokončenou výstavbou bytových domov v oboch zónach štvrte celkovo 18 451 m² komerčnej podlahovej plochy. V porovnaní s bratislavským nákupným centrom Aupark, ktorý po rozšírení dosiahol 68-tisíc m², predstavuje retail v Slnečniciach viac ako štvrtinu jeho kapacity, avšak v úplne inom, integrovanom mestskom formáte.

Hoci presné dáta nie sú dostupné, developer odhaduje, že prevádzky v nákupnom stredisku Slnečnice Market spolu s prevádzkami v parteroch budov denne navštívi niekoľko tisíc ľudí – vrátane rezidentov, zamestnancov firiem a zákazníkov z okolitej zástavby. 

Široká paleta služieb vytvára prirodzenú koncentráciu aktivít v rámci pešej dostupnosti, čím sa znižuje dopravné zaťaženie a posilňuje miestna komunita. Návštevnosť zo širokého okolia lákajú najmä špecializované prevádzky ako obchod s bicyklami, zubná klinika či detské centrum. Občiansku vybavenosť dopĺňa aj štátna materská škola, ktorá je v plnom vlastníctve mestskej časti Petržalka. 

Slnečnice sa jasne orientujú na každodenný život obyvateľov – od zdravia a vzdelávania až po šport a základné potreby. Dosiahnuť takto vyvážený mix služieb a obchodov je kľúčové. Jednak kvôli zabezpečeniu dostupnosti rôznych služieb v blízkom okolí pre obyvateľov, ale aj z pohľadu dlhodobej udržateľnosti z pohľadu samotných podnikateľov,“ vysvetľuje Pauer.

Dopyt prevyšuje ponuku, potenciálni nájomcovia čakajú na nové priestory

CRESCO REAL ESTATE každý mesiac eviduje desiatky žiadostí o prenájom, pričom kapacity aktuálne ponúkaných priestorov sú už takmer naplnené. Vzniká preto zoznam čakateľov, ktorý umožňuje developerovi selektívne vyberať koncepty, ktoré posilňujú diverzitu a ekonomickú udržateľnosť služieb.

„Pri výbere prevádzok zohľadňujeme, čo komunita potrebuje, ale zároveň aj to, či daný typ podnikania má v štvrti ekonomickú perspektívu. Nechceme plnú obsadenosť za cenu rýchleho striedania prevádzok. Našou víziou je dlhodobo fungujúca, stabilná štvrť, kde sa podnikanie prirodzene prepája so životom obyvateľov,“ objasňuje Pauer. Najväčší záujem majú podnikatelia o otvorenie kaviarní, fitnes centier a prevádzok z beauty segmentu.

Späť na všetky novinky