15.01.2020
Výber bytu ovplyvňujú aj klimatické zmeny
Renomé developera, referencie iných zákazníkov, správa budovy, prostredie, vybavenosť, použité materiály či orientácia bytu sú faktory, ktoré popri cene zásadne ovplyvňujú výber nového bytu. Nároky záujemcov o bývanie na Slovensku sa za poslednú dekádu výrazne zmenili. O zmene spotrebiteľského správania hovorí Michal Pauer z developerskej spoločnosti CRESCO REAL ESTATE, ktorá stojí aj za najväčšou obytnou štvrťou postavenou na Slovensku od revolúcie – Slnečnice v Bratislave:
„Pred desiatimi-pätnástimi rokmi sa trh s novostavbami na Slovensku iba rozbiehal. Dnes je situácia iná, klienti majú odvtedy za sebou často kúpu jednej – dvoch nehnuteľností, sú skúsenejší, omnoho sofistikovanejší,“ hovorí Michal Pauer, riaditeľ predaja CRESCO REAL ESTATE, a pokračuje: „Už sa naučili kupovať z papiera, sú omnoho právne zdatnejší, majú konkrétnu predstavu o tom, ako chcú bývať. Zaujímajú sa o použité materiály, spôsob financovania, prevádzkové náklady, budúcu správu nehnuteľnosti. Ale, samozrejme, aj o prostredie, kde vyrastá nehnuteľnosť, ako je vybudovaná infraštruktúra, ako sú riešené spoločné priestory, či ponúkajú možnosť komunitného života. Pri rozhodovaní do istej miery zaváži aj renomé predávajúceho.“
Sila sociálnych sietí
V porovnaní s minulosťou majú dnes veľkú silu v predajnom procese aj sociálne siete – kde sa vymieňajú, zdieľajú rôzne skúsenosti. „Zvyšuje sa tým tlak na kvalitu, čo je pozitívne,“ dodáva Michal Pauer, no zároveň upozorňuje aj na tienistú stránku tohto fenoménu: „Niekedy to však môže byť aj kontraproduktívne, pretože sa tam môžu objavovať nepravdivé alebo neoverené informácie, ktoré je ťažké dementovať.“
Funkčne & prakticky
„Pre predkrízové roky bolo príznačné rýchle tempo výstavby, na samotný produkt a jeho účelnosť sa nekládol príliš veľký dôraz. V čase boomu neboli výnimočné napríklad veľkometrážne dvojizbové byty s nepraktickou dispozíciou, ktoré mali potom problém pri predaji, “ vysvetľuje Michal Pauer a dopĺňa: „Stále narastajúca cena za štvorcový meter dnes zvyšuje pri bytoch v strednej kategórii tlak na menšiu výmeru, ktorá však má svoje limity a efektivitu, napríklad dostatok úložných možností, oddelená denná a nočná časť či nepriechodnosť miestností. Samozrejme, iná je situácia pri luxusných nehnuteľnostiach, kde sú nároky na priestor iné.“
S prírodou
Dosah klimatických zmien sa z roka na rok zintenzívňuje. Podľa Michala Pauera sú aj v tomto ohľade zákazníci omnoho prezieravejší, začali viac preferovať byty orientované na menej exponovanú stranu (východ). Stúpa záujem zákazníkov o byty s predprípravou na klimatizáciu či exteriérové tienenie.
„Zaznamenali sme napríklad aj dopyt po parkovacích miestach s pripojením na nabíjanie elektromobilu, čomu sme sa v zóne Slnečnice Viladomy prispôsobili. Na vyčlenené garážové parkovacie miesta sme nainštalovali elektrickú prípojku na nabíjanie. Pokiaľ klient o takéto garážové miesto prejaví záujem, vieme mu ho ponúknuť,“ dopĺňa Michal Pauer.
Celkovo sa v Slnečniciach aktuálne nachádza 6 exteriérových nabíjacích staníc, každá je určená na nabíjanie dvoch elektromobilov súčasne. V zóne Viladomy je jedna z nich, v zóne Mesto sa tri nabíjacie stanice nachádzajú priamo pred bytovými domami A1, A2, a A3 (otvorená čoskoro). Okrem toho sa v areáli Slnečnice Market nachádzajú ďalšie dve, ktoré môžu využívať nielen obyvatelia, ale aj návštevníci obchodných prevádzok či gastrozóny.
Developer pri budovaní infraštruktúry elektronabíjacích staníc spolupracuje so spoločnosťou ZSE. Podľa prvých štatistík sú stanice najviac využívané v letných, dovolenkových mesiacoch.
Vízie & perspektívy
Aktuálne sú hypotéky na rekordne minimálnych úrovniach úrokových sadzieb, dostupnosť úveru na bývanie však trochu zhoršil limit osemnásobku čistého ročného príjmu. Kým v minulosti prevládal predaj bytov na jednotlivca, dnes sa situácia zmenila. „Kvôli navýšeniu príjmu si aktuálne nehnuteľnosti zvyknú kupovať páry,“ tvrdí Michal Pauer. Pri otázke, ako vidí situáciu s trhom nehnuteľností s perspektívou na najbližšie roky, sa zamýšľa: „Ceny bytov určite nemajú dôvod klesnúť. Rast stavebných nákladov a momentálne najnižší počet voľných bytov budú ceny ešte zvyšovať. Čo sa týka financovania, klient má stále rôzne možnosti na dofinancovanie hypotéky. U nás ho napríklad ponúka Žltý melón. Pokiaľ sa však stane pre klientov financovanie výrazne nedostupné, zvýši sa tlak na nájomné bývanie.“